Uitleg aanvraagprocedure BICS

Op deze pagina vindt u een gedetailleerde uitleg over de procedure voor het aanvragen van een Meld-ID voor BICS. De stappen worden hieronder stapsgewijs beschreven.

1. Een Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount aanmaken

Voordat u een Meld-ID kunt aanvragen, dient u eerst een Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount aan te maken. Dit kunt u doen via deze link. Een Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount is nodig om toegang te krijgen tot verschillende diensten van Rijkswaterstaat, waaronder BICS. Als u al een account hebt voor Sluisplanning of Vaarweginformatie, kunt u dit ook gebruiken als een Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount.

Na het aanmaken van uw account ontvangt u een e-mail met een link om uw account te activeren.

Als u uw wachtwoord van het Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount bent vergeten, kunt u dit herstellen via deze link.

2. Een Meld-ID aanvragen

Zodra uw Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount is geactiveerd, kunt u een Meld-ID voor BICS aanvragen via deze link.

Let op: U kunt geen Meld-ID aanvragen zonder een geactiveerd Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount. Aanvragen met een ongeldig account worden afgewezen.
Als u uw gebruikersnaam voor het Rijkswaterstaat Scheepvaartaccount bent vergeten, kunt u ook het e-mailadres dat bij uw account is geregistreerd invoeren. Rijkswaterstaat zal dan het juiste account koppelen aan uw aanvraag.

Na het indienen van uw aanvraag ontvangt u een bevestigingsmail op het opgegeven e-mailadres. Rijkswaterstaat zal uw aanvraag verwerken en het Meld-ID aanmaken. Dit kan tot 5 werkdagen duren, dus zorg ervoor dat u uw aanvraag tijdig indient.

3. De Welkomstbrief ontvangen

Nadat uw Meld-ID door Rijkswaterstaat is aangemaakt, ontvangt u een e-mail met de BICS-Welkomstbrief. Deze brief bevat uw accountgegevens en verdere instructies voor het downloaden en instellen van BICS op uw apparaat.